Baroco

La curtea Regelui Soare

Distribuție:

Dorin Mirea: Charles Beauchamps  / Ludovic al XIV-lea, Regele Soare

Cristina Rotundu: Terpshichore, Muza  dansului/ D-ra La Fontaine

Luiza Mirea: Urania, Muza știintelor

Ecaterina Pavel: Caliope, Muza poeziei lirice

Ramona Vîlcu: Afrodita, Zeița Iubirii

Sînteți pe cale de a intra într-o lume magică și somptuoasă, în care gesturile se preschimbă în eleganță, iar pașii – în zbor rafinat pe ritmuri ale muzicii preclasice. Este lumea în care ia naștere baletul.

Originea îndepărtată a acestui cuvînt se găsește în limba greacă (ballizo) sau latină (ballo, ballare – a dansa); de aici provine termenul italian balletto, însemnînd „mic dans”. Un dans care a luat naștere în Franța secolului al XV-lea la curtea reginei Caterina de Medici.

Baletul va cunoaște o ascensiune spectaculoasă începînd cu secolul al XVI-lea, în timpul domniei Regelui Soare, Ludovic al XIV-lea, cînd acest gen de dans clasic va fi reconfigurat într-o manieră somptuoasă și impunătoare. După o lungă evoluție și prin îndrumarea poeților și muzicienilor acelor vremuri, baletul devine forma predilectă de divertisment colectiv de la curtea regală.

Regele Soare înființează Academia Regală de Dans, în 1661, pusă sub conducerea lui Charles Beauchamps, fostul profesor de dans al lui Ludovic al XIV-lea. Este momentul de început al profesionalizării baletului și al reprezentațiilor de scenă cunoscute de noi în prezent.

Maniera nobilă, elegantă și studiată a maestrului se va regăsi în compozițiile sale savante și minuțioase, îndreptînd arta dansului către combinații de figuri cît mai variate și mai complicate. Baletul avea un caracter mimetic și impunea o punere în scenă a unei povești, iar motivele de inspirație erau căutate pretutindeni, chiar și în natură. Tehnica dansului se îmbogățește în acest timp și devine o știință dificilă, care pretinde profesionistului studii mai îndelungate și perseverență. Beauchamps inventează un sistem de scriere coregrafica pentru notarea pașilor și figurilor de dans și formează mai mulți coregrafi, printre care și d-ra La Fontaine, prima dansatoare profesionistă apărută pe scenele Europei acelor vremuri.

 

Inspirat din această istorie a baletului, ansamblul Barocco a pregătit spectacolul …, compus din cinci tablouri:

 

Primul tablou –  Maestrul de balet Beauchamps se află în sala Academiei de dans unde lucrează la compoziția următorului spectacol și la sistemul de scriere coregrafică.

Al doilea tablou  – Doamnele de la curte vin la Academie pentru a învăța rolurile pe care le vor primi în noul balet al lui Beauchamps,  APOLO  și MUZELE.

Al treilea tablou –  Beauchamps împreună cu d-ra La Fontaine pregătesc numărul de menuet din spectacolul închinat Regelui Soare

Al patrulea tablou – Dansul celor patru muze din spectacolul închinat Regelui Ludovic al XIV-lea

Al cincilea tablou – Regele dansează  împreună cu cele patru muze.